Ursäkt 11: Stora företag gör det inte så varför ska vi göra det?

Det enklaste sättet att undvika alla goda argument för distansarbete är att inte ens försöka. ”Det låter som en bra idé rent generellt, men det skulle aldrig fungera i vår bransch eller i vår unika verksamhet.” Eller ”Det fungerar bara för små företag inte större företag som vårt”

Verkligen!? Stämmer det?

Här kommer några smakprov på branscher där de tagit fördel av distansarbete: redovisning, reklam, konsult, rådgivning, kundservice, design, filmproduktion, finans, regering, försäkring, juridik, marknadsföring, rekrytering och mjukvara.

Det är inte bara små företag som tillåter distansarbete. Aetna med sina 35,000 anställda låter hälften av deras anställda arbeta på distans. Deloitte har fler anställda och där är det 86 % som arbetar 20 % av sin arbetstid på distans. På NASA är det 57 % av de anställda som arbetar på distans. Så det går om man vill.

Vad säger ni om ursäkten att inte andra stora företag i er bransch kan distansarbeta? Är det verkligen helt sant? Vad beror det på att större organisationer har svårare att komma igång med distansarbete?

Se kommentarer på Distansarbeta mera på Facebook.

Här hittar du alla ursäkterna mot distansarbete >